Column Schrijver: A.N. Tipier
Maastrichtse Clubcard (16-11-98) Ook in Maastricht wordt je op woensdag en donderdag bedolven onder een grote stapel reclame- en leugenblaadjes van het kaliber Trompetter en De Uitkijk. Natuurlijk staan ze ook hier vol met onnozele reclames en aankondigingen van derderangs evenementen, toch ligt de amusementswaarde van de krantenpapieren drukwerkjes in Maastricht hoger dan elders. En dat is met name te danken aan de wekelijkse aandacht voor de plaatselijke voetbaltrots. Nooit is er een vuiltje aan de lucht, altijd ziet de toekomst er zonnig uit en wordt de volgende wedstrijd vol vertrouwen tegemoet getreden en dat terwijl wij toch allemaal beter weten, nietwaar? Zelfs als het onderwerp clubcard ter sprake komt weet de club haar enthousiasme nauwelijks onder stoelen of banken te steken en in tegenstelling tot vrijwel alle andere clubs te melden dat MVV hier totaal geen problemen mee heeft, neen zelfs baat zou hebben bij de plastieken supporterspas die de KNVB ons in samenwerking met politiek Den Haag in de maag heeft gesplitst. Hebben we hier te maken met een schaamteloos staaltje kontlikkerij naar de KNVB en clubcardführer Van Praag toe of zit de club met haar 3 tot 4 duizend vaste supporters inmiddels aan haar plafond, clubcard of niet? Wie zal het zeggen? In ieder geval kan degene die verantwoordelijk is voor deze uitspraken nooit en te nimmer in het bezit zijn van een gezond en kloppend voetbalhart, want als we naast het Bosmanarrest en de kuddes op hol geslagen spelersmakelaars en zaakwaarnemers een derde oorzaak moeten aanwijzen voor de teloorgang van onze nationale competitie dan is het toch echt wel de clubcard: De gewone man mijdt het voetbalstadion en de echte supporter wordt het bezoeken van een uitduel veelal schier onmogelijk gemaakt. En zo zijn de niet-topclubs weer eens de dupe. De clubcard als symbool voor de denkwijze van de KNVB en enge clubbestuurders als Karel Aalbers. Natuurlijk past het allemaal mooi in het beeld dat de voetbalbond en de heren en dames politici in Den Haag zo graag voor ogen zien: Moderne staanplaatsloze voetbalstadions waarin de kuipstoeltjes worden bezet door welgestelde gezinnen en zwaar tafelende zakenlieden achter het glas in de verwarmde businessruimten. Jan met de pet maakt gebruik van zijn peperdure decoder om te kunnen genieten van zijn club die zijn ziel verkocht aan één of andere Betaal-TV-gigant. Geen beledigende liederen, geen supportersrellen (die vinden dan wel elders en onder een andere naam plaats. Of dachten de heren bobo¹s dat een skinhead uit de Oostelijke Mijnstreek plots geen zin meer zou hebben om af en toe eens een grootgebekte Maastrichtse Wibra-kakker voor zijn muil te rossen? Die situatie heeft de overheid nu eenmaal zelf gecreëerd en heeft weinig met voetbal te maken). Conclusie: veel geld, geen sfeer! Maar blijven de gezapige gezinnetjes en de corrupte zakenbonzen nog wel komen als er geen sfeer meer is? Dat is nog maar de vraag. Want wat is nou eigenlijk de meerwaarde van een stadionbezoek? Is dat niet juist die niet te omschrijven sfeer? De spreekkoren die bij de spelers net dat extra beetje adrenaline door de aderen laat stromen, de haast orgastische bevrijding na een doelpunt, het feest na de overwinning? Met alle mediacontracten en pay-TV uitzendingen is deze voetbalambiance voor velen nog de enige reden om zich in het weekend naar het stadion te begeven. Helaas voor hen hebben veel clubs, en met hen de KNVB, niet door dat ze juist de mensen die voor deze sfeer zorgen systematisch proberen te weren in het stadion van de toekomst. Kaartjes worden onbetaalbaar en de behandeling door ordediensten en politie doet vermoeden dat er een IRA-aanslag op stapel staat waarvoor iedereen die niet op een overdekte zitplaats wil plaatsnemen bij voorbaat verdacht is. Met het verdwijnen van de echte die-hards zal de sfeer uiteindelijk helemaal verdwijnen met als gevolg dat de resterende bezoekers uiteindelijk ook wegblijven. Geen sfeer betekend dus onherroepelijk minder publiek, mindere prestaties en dus een daling van de inkomsten. Vooralsnog lijkt niemand hiervan wakker te liggen en wordt er nog hardop gedroomd over multifunctionele stadions met enkel zitplaatsen, internationale ambities, aandelenkoersen, Portret- en televisierechten, Europese topcompetities, prestigieuze toernooien, vercommercialiseerde finales en het lonkende goud aan het einde van de regenboog. Maar wacht eens... Zou het daarom zijn dat in Maastricht de clubcard zo wordt bejubeld? Omdat men absoluut niet in de gaten heeft wat er speelt? Woorden als OEuropees¹, Oambities¹, Omiljoenentransfers¹, Ofinale¹ en Ogoud¹ komen in het MVV-vocabulaire immers helemaal niet voor. A.N. Tipier