Column Schrijver: A.N. Tipier
Het Zjwatse Loach 1 (19-5-2000) Topvoetbal in een topstadion. Dat tweede dat gaat helemaal lukken en als de geachte bestuursleden met verantwoordelijkheid voor de technische zaken op tijd wakker worden, hoeft dat eerste ook geen probleem te zijn. Maar dan moet er wel adequaat worden gehandeld. Een topstadion waardig zou ik welhaast zeggen. Alles hoort straks als een adembenemende geel-zwarte legpuzzel in elkaar te vallen en van behoorlijk nivo te zijn. En dus ook de merchandise. Als de laatste jaren iets illustratief is geweest voor het vaak amateuristische organisatorisch vermogen en een deel van het beleid rondom Roda JC dan was dat toch wel de verkwanseling van het eigen beeldmerk en de uitbesteding van de fanartikelen. We mogen dan wel lachend terugdenken aan de lange rijen bij de europacupvoorverkoop waarbij onwetende vrijwilligers keer op keer de boel in de soep lieten draaien, die keer dat er mensen bij het afhalen van hun verse seizoenskaart vertwijfeld door de kantine doolden omdat de heren van het kaartenburo wat letters in het alfabet over het hoofd hadden gezien bij het maken van de indeling, of de onwetendheid van de voorlichters over het nieuwe stadion waarbij ondergetekende bij drie verschillende personen evenveel verschillende antwoorden kreeg op een en dezelfde vraag, dit alles valt in het niets bij het beleid dat wordt gevoerd met betrekking tot de merchandise en exploitatie van de merknaam Roda en het bijbehorende logo. Vroeger was het zo eenvoudig. Dhr Bakker van de Supporters Vereniging zorgde voor de vertrouwde sjaaltjes, petjes, sleutelhangers, vaantjes en pennen, commerciële uitbaters brachten broodtrommels, drinkbekers, dekbedden en onderbroeken op de markt en zo nu en dan dook er ergens iets op van onbekende afkomst. Hoezo wildgroei? Dat laatste moet de club ook hebben gedacht toen het enkele jaren geleden in zee ging met de uitbater van de huidige Roda Fanshop. In de hoop de stroom fanartikelen overzichtelijk te houden, dubieuze handelaars het zwijgen op te leggen en er zelf ook nog een cent aan te verdienen werd aan deze mijnheer nl het recht op de 'merknaam' Roda JC en het logo verkocht, waarna hij een heuse winkel uit de grond stampte die binnen no time met velerlei Rodaspulletjes werd volgestopt. Geen vuiltje aan de lucht dus, aanvankelijk. Een ruim assortiment shirts en petjes was voorhanden tot parfum en handtassen voor moeder de vrouw, after shave en stropdassen voor pa en rugzakken en schoolagenda's voor de kids aan toe. Dat er aan het hele verhaal ook een keerzijde zat was op dat moment nog niet echt duidelijk. Al snel kwam aan het licht dat de Fanshop geen mededogen kende met sympathieke en ludieke initiatieven uit het supporterskamp waarbij de clubnaam of het logo betrokken zou zijn. Zo werd iemand die voor de lol het Roda-embleem op wat golfballetjes had laten drukken door de rechthebbende op zijn nummer gezet en werd met name het Fanproject op alle mogelijke manieren tegengewerkt, waarbij dreigementen en tegenwerking niet werden geschuwd, zelfs al stond de naam Roda JC of het beeldmerk helemaal niet vermeld op haar producten. En als het nu zo was dat de Fanshopuitbater zijn werk goed deed en aandachtig bovenop de supporters en de club zat om daar actueel en adequaat te kunnen inspringen, was het allemaal zo erg nog niet, maar juist op dat vlak doofde de kaars aan de Heerlerbaan langzaam uit. Wellicht als gevolg van tegenvallende winstcijfers, wie zal het zeggen, werd de productie nagenoeg stopgezet en rukte veel andere clubs snel op binnen de Rodawinkel. Aardsrivaal MVV voorop. En als er dan eens iets nieuws werd uitgegeven bleek het dermate schandalig vormgegeven en snel in elkaargeflanst dat het pure winstbejag al op een kilometer afstand herkenbaar was. De 'Limburg' sjaal van vorig jaar zag er dan nog wel redelijk uit maar die kwam dan ook voort uit een ontwerpwedstrijd en eenieder die het originele (en dus winnende) ontwerp op internet heeft gezien weet hoezeer ook dat artikel verprutst is. Er gaan zo links en rechts zelfs al stemmen op om het originele ontwerp op kleine schaal op eigen houtje te laten vervaardigen. Nee dan die Amstelcupsjaal die onlangs werd gepresenteerd. Een willekeurige fan had achter zijn pc een hoogwaardiger design in elkaar gedraaid dat het knip- en plakwerk dat nu, snel en net op tijd voor de finale, in elkaar werd geflanst. Is Roda dan werkelijk zo stom geweest om geen kwaliteitseisen aan de verkoop van de merchandise-rechten te verbinden? Des te schrijnender is het dan ook dat juist op het moment dat de Fanshop het laat afweten, het overaktieve Fanproject het ene na het andere fraaie product uitbrengt. Zonder enige verwijzing naar de club, maar duidelijk bedacht door mensen met hart voor de zaak en kwalitatief ver verheven boven het officiële assortiment, vliegen deze sjaals en t-shirts dan ook als warme broodjes over de toonbank, waarmee het ongelijk van Roda maar weer eens is aangetoond. Neem nou de 'European Tour' sjaal van afgelopen jaar. Een must voor elke fan. De sjaal refereert aan de club, de trouwe fans, de streek en de cultuur zonder naamsvermelding of beeldmerk, ziet er professioneel en verzorgd uit en is subliem afgewerkt. Sterker nog: Zelfs individuele (en meer discutabele) initiatieven als de 'Anti MVV' en 'Fortuna is Kut' sjaals overtreffen de producten van de Heerlerbaan moeiteloos. En dan is er natuurlijk nog de onlangs verschenen 'Kaalheide' sjaal, absoluut de mooiste uit het gehele aanbod. Een emotioneel eerbetoon aan de oude thuishaven waarvan de clubliefde en bezetenheid afdruipt en bij verschijnen al welhaast een collectorsitem. Dat juist op dit product het oude Roda-logo alsmede de clubnaam ontbreken is een schande van de eerste orde, zeker als deze elementen twee weken later wel prominent prijken op de wanstaltige Amstelcupsjaal en een eveneens enkel uit winstbejag voortgekomen ceedeetje van de Peanuts waarop vooral oud materiaal wordt afgewisseld met gerecycled materiaal en zelfs een enkele leftover uit hun Fortuna-periode niet wordt geschuwd. Mochten we die finale onverhoopt verliezen, dan is in ieder geval duidelijk waar dat aan heeft gelegen.